środa, 26 lutego 2014

"Mówiąc inaczej", czyli... dbajmy o piękno języka

Piękna, poprawna polszczyzna? Marzenie! Ci, którzy nią władają budzą mój najwyższy podziw i uznanie. Godzinami mogłabym spijać słowa z ich ust... Szkoła Retoryki dała mi poczuć jej smak. I dlatego od dziś na blogu DN pojawia się nowa seria wpisów pt. "Mówiąc inaczej". Będą to krótkie filmiki, w których Pani Paulina, absolwentka polonistyki UW, będzie czynić naszą mowę piękniejszą. A zatem, zaczynamy! Dziś o pleonazmach i tautologizmach, czyli o tym, że nadmiar może być szkodliwy.



18 komentarzy:

  1. Alicja to jest super pomysł!!! Skąd Ty je czerpiesz?;) AM

    OdpowiedzUsuń
  2. Blog robi się coraz ciekawszy:) a może panią Paulinę zaprosić na warsztaty DN:)? oj przydałyby sie, przydały;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałam o tym, by takie zajęcia z poprawnej polszczymy wprowadzić. Zobaczymy co z tego wyjdzie i kto mógłby to u nas poprowadzić;)

      Usuń
  3. Wow!!!!!!!!!!!!! Super!!!!!!!!!! Dziękuję!!!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo.
      PS: Takiej zbitki wykrzykników już dawno nie wiedziałam;)

      Usuń
  4. To dlatego, że ten "wykład" to jak muzyka dla moich uszu :) Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  5. dobry pomysł, stawiajmy na poprawną polszczyznę! Przydałaby się też wprowadzić na większą skalę emisje głosu, na początek dla lektorów czytających Słowo Boże w kościele;)Monika

    OdpowiedzUsuń
  6. Ta młoda osoba ma bardzo złą dykcję. Jeżeli ma plan dawać dobre rady, to strój powinien być odpowiedni, a tu proszę - pełny biust. Dla mnie nie jest to przekonywujące.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za tę wypowiedź. Ja również uważam, że kobieta niekoniecznie musi epatować swoim biustem. Z tym, że wartość tego 'wykładu' zdecydowanie przewyższa doznania estetyczne (lub ich brak). Owszem, gdyby wykład odbywał się na wyższej uczelni to strój ów, z racji niestosowności, zdecydowanie zniechęciłby mnie do nich. Ale tutaj pani siedzi na łonie natury, świeci słoneczko, ćwierkają ptaki... nie zgrzyta mi to zbyt mocno. A zaproponowana forma 'wykładów' - lekka, ciekawa, z poczuciem humoru - zdecydowanie przyciąga tych, którzy nie przyszliby na podobny wykład np. do wielkich sal wykładowych renomowanych uczelni. Poprawność merytoryczna wykładu jest bez zarzutu.
      Jeśli Pani/Pan zna lepsze nagrania i lepszych wykładowców, bardzo proszę podpowiedzieć, gdzie mogłabym je znaleźć, chętnie z nich skorzystam;)
      Do tego czasu będę korzystać z pomocy pani Pauliny.

      Usuń
    2. A ja uważam,że jeśli się komuś nie podoba , to wcale nie musi oglądać!!!
      Podobno Polska to wolny kraj? i każdy może sobie wybrać, co chce oglądać.
      A poza tym, bardzo łatwo jest krytykować i oceniać innych pod przykrywką anonimowości.
      Też mi się nie podoba strój pani Pauliny...ale ogólnie wykład super...
      aga


      Usuń
    3. Że się biust nie podoba?? ja tam nie mam uwag;) ale choć jestem mężczyzną to i tak bardziej moją uwagę przykuł ładny uśmiech dziewczyny niż jej biust. no i po tym filmie już nie będę więcej cofał do tytułu;)

      Usuń
    4. kolejny błogosławiony miedzy niewiastami???;) a może to wciąż ten sam w kolejnej odsłonie?

      Usuń
  7. Bardzo proszę, tak dla zachęty człowiek legenda: Wojciech Gąssowski - lektor, wykładowca. Dykcja, piękna polszczyzna tylko do pozazdroszczenia. http://www.youtube.com/watch?v=mM_Ni07tWTE

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy można znaleźć gdzieś jego wykłady on-line dotyczący poprawności językowej?

      W Szkole Retoryki także miałam bardzo wartościowe zajęcia z panią prof. Kurek z zakresu współczesnych form ortofonicznych oraz poprawności gramatycznej. Mówiła pięknie, poprawnie, stylowo. Ale posłuchać ją mogą tylko studenci polonistyki i retoryki. A co z pozostałymi obywatelami świata, którzy chętnie dowiedzieliby się więcej o poprawnej polszczyźnie, a na takie studia na pewno się nie wybiorą? Dlatego pomysł pani Pauliny o prowadzeniu videioblogajest strzałem w dziesiątkę we współczesnym świecie. Nadal twierdzę, że dziewczyna robi bardzo dobrą robotę:)

      Usuń
    2. Zgadzam się z Tobą w 100% pani Alicjo! Pracuję w szkole i wiem, że do współczesnej młodzieży niestety nie dotrze pan Miodek, Bralczyk czy Gąssowski. A ten film włączyłam na lekcji i młodzi byli zafascynowani. I to jest właśnie ten fenomen. Dla nich ta dziewczyna jest jedną z nich i czują, że to o czym mówi jest także dla nich. A jeśli im się zaszczepi miłość do poprawnej polszczyzny to potem może sięgną po wielkich retorów.

      Usuń
  8. Tak, mi się wydaje, ze niedawno pojawił się kolejny odcinek z serii "Mówiąc inaczej.....a teraz nie mogę go znaleźć........Czy to tylko u mnie coś szwankuje?

    OdpowiedzUsuń