"I. Wprowadzenie. Znak czasu.
1. Godność kobiety i jej
powołanie - odwieczny temat refleksji ludzkiej i chrześcijańskiej - nabrały w
ostatnim okresie szczególnej wyrazistości. Świadczą o tym między innymi
Wypowiedzi Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, które odzwierciedla Sobór
Watykański II w poszczególnych dokumentach, aby w Orędziu końcowym powiedzieć: "Nadchodzi
godzina, nadeszła już godzina, w której powołanie niewiasty realizuje się w
pełni. Godzina, w której niewiasta swoim wpływem promieniuje na społeczeństwo i
uzyskuje władzę nigdy dotąd nie posiadaną. Dlatego też w chwili, kiedy ludzkość
przeżywa tak głębokie przemiany, niewiasty przepojone duchem ewangelicznym mogą
nieść wielką pomoc ludzkości, aby nie upadła"1 . Słowa tego Orędzia streszczają to, co
znalazło wyraz w magisterium soborowym, zwłaszcza w Konstytucji duszpasterskiej
Gaudium et spes2 oraz w Dekrecie o apostolstwie świeckich
Apostolicam actuositatem3.
Wypowiedzi podobne pojawiały się w okresie
przedsoborowym, np. w wielu przemówieniach Papieża Piusa XII4 czy w Encyklice Pacem in terris Papieża
Jana XXIII5 . Po Soborze Watykańskim II mój Poprzednik,
Papież Paweł VI, dał wyraz szczególnego odczucia "znaków czasu",
nadając tytuł doktora Kościoła świętej Teresie od Jezusa i świętej Katarzynie
ze Sieny6 , a także powołując w roku 1971, na życzenie
Synodu Biskupów, specjalną Komisję, której celem było studium problemów
współczesnych, związanych ze "skuteczną promocją godności i
odpowiedzialności kobiet"7 . W jednym ze swych przemówień Paweł VI
powiedział m.in.: "W chrześcijaństwie, bardziej niż w każdej innej
religii, kobieta posiadała od początku specjalny status godności, którego
liczne i ważne aspekty ukazuje Nowy Testament... Jest oczywiste, że kobieta
winna uczestniczyć w żywej i aktywnej strukturze chrześcijaństwa w taki sposób,
by wydobyć te jej możliwości, które jeszcze nie zostały ukazane"8 .
(fot: tutaj)
Ojcowie ostatniego zgromadzenia Synodu Biskupów (w
październiku 1987 roku), poświęconego "Powołaniu i misji świeckich w
Kościele i w świecie w dwadzieścia lat po Soborze Watykańskim II" ponownie
zajęli się tematem godności i powołania kobiety. Między innymi wskazywali na
konieczność pogłębienia podstaw antropologicznych i teologicznych potrzebnych
do rozwiązania problemów odnoszących się do znaczenia i godności bycia kobietą
i bycia mężczyzną. Chodzi tu o zrozumienie przyczyn i skutków postanowienia
Stwórcy, aby istota ludzka bytowała zawsze i jedynie jako kobieta i jako
mężczyzna. Tylko wychodząc z tych założeń, które pozwalają przyjąć głębię
godności i powołania kobiety, można mówić o jej roli w Kościele i w
społeczeństwie.
O tym właśnie zamierzam mówić w niniejszym Dokumencie.
Adhortacja posynodalna, która zostanie ogłoszona po nim, przedłoży wnioski o
charakterze duszpasterskim odnośnie do roli kobiety w Kościele i w
społeczeństwie, w którym Ojcowie synodalni wyrazili ważne poglądy, także w
oparciu o świadectwa Audytorów świeckich - kobiet i mężczyzn - pochodzących z
Kościołów partykularnych wszystkich kontynentów".
cdn
Całość: tutaj
Synteza myśli Jana Pawła II - tutaj.
artykuł również w kontekście dzisiejszego czytania: http://www2.tygodnik.com.pl/tp/2812/kobiety.php
OdpowiedzUsuńMW
Dziękuję, że mi przypomniałaś o tym dokumencie. Kiedyś już go czytałam ale do takich rzeczy trzeba wracać.
OdpowiedzUsuńTo piękny artykuł biblijny mówiący wiele nam - Dzielnym Niewiastom!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam - Marta
http://biblia.wiara.pl/doc/2221345.Ona-nie-ma-ceny